
Hej pensionär, res gratis med Norrtåg 13-15 maj 2025
Kliv på och njut av en resa genom Norrtågland, utan kostnad och utan att behöva boka biljett.
Erbjudandet gäller på Norrtågs avgångar mellan 13 till 15 maj 2025
Vid biljettkontroll
Över 65 år? Visa upp din ID-handling.
Yngre än 65 år? Visa upp pensionärsintyg från Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan.
Precis om vanligt gäller Norrtågs familjeerbjudande, du kan alltså ta med två barn ej fyllda 7 år gratis under dagarna.
Viktig information inför din resa
Vad roligt att du reser med oss under våra Pensionärsdagar! Eftersom du reser utan biljett kan vi tyvärr inte nå dig med trafikuppdateringar vid eventuella störningar. Vi rekommenderar därför att du håller dig uppdaterad på det aktuella trafikläget genom att besöka norrtag.se/trafikinformation eller använda Norrtågs trafikinfo-app. Du kan också prata med tågvärden ombord på tåget.
Skulle en försening eller oförutsedd händelse uppstå under tiden du reser med tåget tar vi givetvis hand om dig för att försäkra att du tar dig fram till tågets slutdestination. Vi kan dock inte garantera att du hinner med ett eventuellt anslutande tåg. Om du behöver resa vidare med ett annat trafikslag eller en annan tågoperatör vid störningar, står du själv för kostnaden. Planera din resa med detta i åtanke för en så smidig upplevelse som möjligt.
Vi ser fram emot att ha dig ombord!
Vi hjälper dig planera din resa
13 maj 2025 finns representanter från Norrtåg på plats som svarar på dina frågor och bjuder på fika.
Vi finns på plats på följande orter och tider den 13 maj.
Umeå C mellan kl. 10.00-12.00 och 13:00-15:00
Luleå C mellan kl. 9.00-11.00 och 12:30-13:30
Sundsvall C mellan kl. 10:00-14:00
Ånge mellan kl. 10:00-14:00
Du kan också kontakta vår kundtjänst vid frågor om resor med Norrtåg.
Telefon: 0771-168 360
E-post: norrtag@vy.se
Vill du resa ett annat datum?
Boka din resa här på norrtag.se. Som pensionär har du alltid 25 % rabatt på Norrtågs resor, oavsett vilken avgång du reser med.
Frågor och svar
Tåget jag sitter på kan inte ta sig till slutdestinationen, vad gör jag?
Prata med tågvärden ombord. De har kontakt med driftledningen som ordnar ersättningstrafik om tåget av någon anledning inte kan ta sig till slutstationen.
Vad händer om jag missar mitt anslutande tåg?
Har ni tänkt byta till ett annat tåg kan vi inte hjälpa er vid en missad anslutning, ha det i åtanke när ni planerar er resa. Skulle ni missa er tänkta anslutning rekommenderar vi att ni reser vidare med nästa tåg.
Kan jag få hotellövernattning om jag missar sista tåget?
Nej, du har inte rätt till hotellövernattning om du missar sista tåget. Planera din resa med detta i åtanke.
Tåget jag tänkte resa med är inställt, vad gör jag?
I mån av plats kan du resa med ersättningstrafik. Om ingen ersättningstrafik finns hänvisar vi till nästa avgång.
Kan tåget bli fullt?
Ja, tåget kan bli fullt. Det är personalen ombord som av säkerhetsskäl kan ta beslut om det inte ryms fler resenärer. I så fall hänvisas ni till nästa avgång.
Jag har köpt en biljett, kan jag få pengarna tillbaka?
Om du har köpt en Full Flex-biljett, dvs. en återbetalningsbar biljett kan du avboka den innan tågets avgångstid passerat. Det gör du där du köpte biljetten. Har tågets avgångstid passerat eller om du köpt en Ej Flex-biljett kan du inte få pengarna tillbaka.