“Alltid det säkra före det osäkra”
Som lokförare har Ilya Kudzin ett stort ansvar för alla ombord på tåget.
-Säkerhetstänket en väldigt stor del av min vardag. Det märks varje dag, i en rad olika situationer, säger Ilya Kudzin som bland annat kör Norrtågs sträcka mellan Luleå och Kiruna.
Sådana situationer uppstår varje gång tåget kommer in i en tätort. Det kallas “kritisk fas” och innebär skärpt säkerhet och uppmärksamhet. Då måste lokföraren ha fullt fokus på spårets omgivning och får inte göra något annat. Andra situationer uppstår ibland under vintern, då det är svårt för tåget att komma fram när snö driver in på spåret eller när det är väldigt kallt.
-Snö och kyla, det är det inget tåg som gillar. Men vi lever i ett hårt klimat och måste anpassa oss till det för att komma fram. Är det tuffa förhållanden kan vi ibland behöva stänga av vissa funktionaliteter, t ex fjädringen, och kompensera detta genom att köra långsammare. Det i sin tur gör tyvärr att vi ibland kommer fram senare. Men säkerheten måste alltid gå först.
När vintertemperaturen, vid några få tillfällen under året, är lägre än -30 grader så ställs avgångar in. Det sker för resenärernas säkerhet, i förebyggande syfte.
-Tågen klarar att köra i dessa temperaturer. Men om tåget skulle bli stående och inte kunna hållas varma så äventyras resenärernas trygghet och säkerhet, och det vill vi inte. Det är därför det finns köldgränser även för tågresor.
Lokföraren har hela tiden löpande kontakt med tågbolagets driftledning och med spårägaren Trafikverket. Tillsammans tar de viktiga beslut för att tåget ska ta sig fram säkert.
-Minsta lilla signal på att något inte står rätt till gör att vi stannar tåget och tar reda på vad som gäller. Som lokförare kan jag säga att det verkligen är tryggt och säkert att åka tåg. Och så är det miljövänligt också!